Starthjälp för bilen → Bäst-i-test (2024) → Köpguide
Om ditt bilbatteri tar slut måste du ha en starthjälp för att få bilen att starta igen. Annars riskerar du att fastna på en ödslig parkeringsplats i den iskalla vintern, och är tvungen att ringa bärgningsbilen. Genom att se till att alltid ha en starthjälp – även kallad jumpstarter och booster – i din bil, säkerställer du att detta inte sker. Trots att en starthjälp alltsomoftast används för bilen, är det väldigt vanligt för andra fordon som t.ex. MC, båt, husvagn eller traktor.
Tidigare var det enda syftet med en jumpstarter att få igång bilen efter batteriet laddat ur, men numera finns det fräcka modeller som är utformade som en powerbank. På så sätt kan du använda din starthjälp för att ladda din mobil eller kyla ner kylväskan. Därtill finns det modeller med en kompressor så du lätt kan pumpa bildäcken.
Dock är utbudet brett vilket innebär att det blir svårare för konsumenten att välja rätt. Därför har vi skapat en lista över de bästa starthjälparna på marknaden. Dessutom har vi skrivit en omfattande köpguide innehållandes allt du behöver tänka på innan ditt köp.
Börja därför med att läsa på nedan för att därefter göra ett så genomtänkt köpval som möjligt.
Så väljer du en starthjälp för bilen – 9 saker att tänka på innan köp
Innan du köper en starthjälp finns det några saker du ska vara medveten om. För det första måste du tänka på att de flesta modeller är tillverkade att fungera med antingen diesel- eller bensindrivna fordon – ibland bådadera. För det andra finns det modeller med display varifrån du ser status över laddningen och startströmmen. För det tredje ska du fundera över vilka funktioner som är viktiga för dig, t.ex. om du behöver USB-uttag eller inte. Förutom nämnda faktorer har vi nedan listat vad du ska värdera högst när du väljer en starthjälp.
1. Starthjälp med powerbank, batteriladdare eller kompressor?
När du surfar runt på internet för att hitta en lämplig starthjälp kommer du snabbt märka att det huvudsakligen finns tre kategorier att välja mellan. Antingen väljer du en starthjälp med powerbank, batteriladdare eller med kompressor. Därför ska du först fundera på vilken av följande varianter som passar dina behov bäst.
Starthjälp med powerbank
Detta alternativ är för dig som vill ha en radda USB-portar som du kan använda för att ladda mobilen, paddan och andra tillbehör.
Fördelar med att använda en starthjälp med powerbank:
- Portabel och lättanvänd: En powerbank är liten, bärbar och lätt att använda, vilket gör den till ett bekvämt alternativ för starthjälp i nödsituationer.
- Ingen annan bil behövs: Till skillnad från startkablar behöver du inte en annan bil för att kunna starta din bil med en powerbank.
- Snabb och effektiv: Powerbanks är vanligtvis utrustade med hög kapacitet, vilket gör att de kan ge tillräckligt med ström för att snabbt starta din bil snabbt.
Nackdelar med att använda en starthjälp med powerbank:
- Inte tillräckligt stark för alla fordon: Powerbanks är utformade för att ladda mobiltelefoner och andra små enheter, vilket innebär att de inte är tillräckligt starka för att starta större fordon som lastbilar eller traktorer.
- Kort livslängd: Powerbanks har vanligtvis en begränsad livslängd och kan behöva bytas ut efter ett tag.
- Kräver rätt typ av powerbank: För att kunna använda en powerbank för att starta din bil behöver du en som är speciellt utformad för detta ändamål. Vanliga powerbanks är vanligtvis inte tillräckligt starka för att klara av detta.
Sammanfattningsvis är en powerbank ett praktiskt och bärbart alternativ för starthjälp när du inte har tillgång till startkablar eller en annan bil. Men det är viktigt att välja rätt typ och även förstå dess begränsningar innan du köper denna variant.
Batteriladdare med starthjälp
En batteriladdare med starthjälp är en användbar enhet för bilägare som vill ha en pålitlig lösning för att ladda sitt bilbatteri och ge dem en nödladdning om det skulle behövas. Dessa enheter kan – som namnet antyder – användas både för att ladda bilbatteriet och som starthjälp för bilen.
Fördelar med en batteriladdare med starthjälp:
- Allt-i-ett-lösning: En batteriladdare med starthjälp är en allt-i-ett-lösning som gör det möjligt för dig att ladda ditt bilbatteri och ge din bil en nödladdning om det skulle behövas.
- Enkel att använda: De flesta batteriladdare med starthjälp är enkla att använda och levereras med tydliga instruktioner.
- Lång livslängd: De är vanligtvis robusta och hållbara, vilket gör att de kan användas i många år.
- Bred kompatibilitet: De kan vanligtvis användas med en mängd olika fordon, inklusive bilar, båtar och motorcyklar.
Nackdelar med en batteriladdare med starthjälp:
- Kostnad: De är snäppet dyrare än vanliga batteriladdare, men det beror på vilken modell du väljer och vilka funktioner den har.
- Storlek: Vissa modeller är relativt stora och tunga, vilket gör dem mindre portabla än andra lösningar.
Därmed är en batteriladdare med starthjälp en användbar och praktisk lösning för bilägare som vill ha en pålitlig enhet för att ladda sina bilbatterier, men de är både dyrare och större än starthjälp med powerbank.
Starthjälp med kompressor
Vad händer om du också har ett däck som behöver pumpas i nödfall? En lösning på detta problem är att använda en starthjälp med inbyggd kompressor. Dessa enheter kombinerar funktionerna av en starthjälp med en luftkompressor, vilket gör att du kan starta din bil och pumpa upp däcket samtidigt.
Fördelar med starthjälp med kompressor:
- Allt-i-ett-lösning: En starthjälp med kompressor ger både starthjälp och en luftkompressor i en och samma enhet.
- Bärbarhet: De flesta är relativt lätta och bärbara, vilket gör att du enkelt kan ta med dig enheten i bilen och använda den när du behöver den.
- Tidsbesparing: Det sparar oceaner av tid eftersom du kan fixa både startproblemet och däcket i samma process.
- Användbar i olika situationer: En starthjälp med kompressor kan användas för att starta fordon i en mängd olika situationer, inklusive på väg, camping eller i andra nödsituationer.
Nackdelar med starthjälp med kompressor:
- Mindre kraftfulla: De är vanligtvis mindre kraftfulla än fristående enheter, vilket innebär att de kanske inte fungerar för alla typer av fordon eller däck.
- Kostnad: De är ofta dyrare än starthjälp med powerbank.
Summa summarum så är en starthjälp med kompressor en användbar och praktisk lösning för bilägare som vill ha en mångsidig enhet för att starta sin bil och pumpa upp däcken. Med denna variant kan du vara säker på att du alltid är förberedd på eventuella nödsituationer på vägen.
2. Kraft
När du väljer en starthjälp måste du först och främst titta på hur mycket kraft den har. Detta benämns i ampere, förkortat “A”. Ju högre ampere desto större fordon kan du starta. Har din motor hög slagvolym behövs alltså mer kraft hos din jumpstarter. Därför har vi i nedanstående tabell gjort en tydlig översikt över hur mycket kraft du ska välja beroende på motorstorleken i ditt fordon. Därmed kan du spara pengar genom att undvika köpa en modell avsedd för att starta igång en bil med större motor än vad du har. Dock måste du observera att det skiljer sig i liter mellan bensin och diesel, vilket är orsaken till varför du ser båda benämningarna på samma rad.
Motorstorlek | Startström |
4 liter bensin | 500 Ampere |
6 liter bensin / 3 liter diesel | 1000 Ampere |
7 liter bensin / 4,5 liter diesel | 1500 Ampere |
8 liter bensin / 6 liter diesel | 2000 Ampere |
10 liter bensin / 6 liter diesel | 2500 Ampere |
3. Startförsök
En starthjälp är begränsad i sig själv. Kort sagt går det inte att försöka starta bilen 300 gånger i rad, utan du har ett begränsat antal startförsök beroende på vilken modell du väljer. Därför är det väldigt viktig att du väljer en modell som har kapacitet för så många försök som möjligt. Trots att du vanligtvis lyckas starta motorn inom ett par försök, är det ändå smart att ha en reservplan i form av flera försök.
Kraft | Antal starter |
500 Ampere | 20 |
1000 Ampere | 50 |
1500 Ampere | 100 |
2000 Ampere | 200 |
2500 Ampere | 500 |
5. Display
Väljer du en starthjälp med display får du vara beredd att betala lite extra. Å andra sidan får du full kontroll över laddningen och kan både se hur lång tid som förflutit, samt hur mycket ström som används. På så vis slipper du stå och stampa i väntan på att batteriet ska laddas utan kan istället titta på displayen.
6. Säkerhet
Som alltid när elektricitet är inblandat måste du vara extra försiktig. Det räcker att du under ett obevakat ögonblick råkar göra fel, och plötsligt är olyckan framme. Därför rekommenderar vi att du endast väljer en starthjälp som skyddar mot de största riskerna. Därför har vi endast listat produkter i vårt test som har skydd mot följande:
- Gnistbildning – förhindrar att farliga gnistor far och flyr både på dig och på viktiga delar under motorhuven.
- Överspänning – hindrar enheten för att få mer spänning än vad som krävs.
- Överbelastning – stoppar enheten för att generera mer ström än vad som behövs.
- Polaritetsfel – säkerställer att inga skador på batteriet uppstår när du ansluter kabelklämmorna, istället blinkar en lampa om kablarna ansluts felaktigt.
- Överhettning – stänger av enheten om det skulle bli för varmt för att undvika brandfara.
På så vis kan du använda starthjälpen på ett tryggt och säkert sätt vilket är väldigt skönt – i synnerhet om du inte känner dig trygg med all teknik som finns under motorhuven.
7. Priser för starthjälp
Att köpa en starthjälp kan verkligen rädda dig i annars förödande situationer. Följaktligen är det inte ett billigt verktyg. Kort sagt kostar en jumpstarter mellan 700 – 5000 kronor beroende på hur många funktioner och kraft den ska ha. Trots att det är förståeligt om du vill köpa den billigaste modellen du kommer över, är det värt att ta en extra funderare. Orsaken är att när batteriet är urladdat och motorn inte startar, vill du inte stå där med en starthjälp som endast klarar av 20 startförsök. Således är det både säkrare och tryggare för dig om du väljer en modell med hög kvalitet som håller i många, många år.
Det finns som sagt flera alternativ tillgängliga på marknaden, inklusive starthjälp med powerbank, batteriladdare med starthjälp och somliga varianer med inbyggd kompressor. Här är en tabell med olika priser för dessa enheter:
Enhet | Prisområde |
---|
Starthjälp med powerbank | 500 kr – 2000 kr |
Batteriladdare med starthjälp | 1000 kr – 3000 kr |
Starthjälp med kompressor | 2000 kr – 5000 kr |
Priserna på starthjälp för bilen varierar beroende på märke, funktioner och kvalitet. En med powerbank är oftast det billigaste alternativet och kostar mellan 500 kr och 2000 kr. Batteriladdare med starthjälp är vanligtvis dyrare och kostar mellan 1000 kr och 3000 kr. De med inbyggda kompressorer är det dyraste alternativet, med priser mellan 2000 kr och 5000 kr.
Det är viktigt att tänka på att priset inte alltid återspeglar kvaliteten på enheten. Innan du köper en starthjälp för bilen är det därför viktigt att göra grundliga undersökningar och jämföra olika märken och modeller. Se till att välja en enhet som passar dina behov och budget, och som också är säker att använda.
8. Garanti
På grund av att en starthjälp som nämnt inte är en billig investering, är garantin extremt viktig. Anledningen är att jumpstartern kan råka gå sönder varpå den behöver bytas, men om du inte har en garanti kommer du vare sig få ekonomisk ersättning eller en ny produkt. Därför ska du se till att du minst får 1 års garanti, och i bästa fall ännu längre.
9. Starthjälp med 24v eller 12v?
Skillnaden mellan starthjälp med 24V och 12V är spänningen som krävs för att driva bilens elektriska system. Här är en närmare titt på skillnaderna mellan 24V respektive 12V.
- Spänning: Den främsta skillnaden mellan 24V och 12V är spänningen som krävs för att driva bilens elektriska system. De flesta bilar använder ett 12V-batteri, medan tunga fordon som lastbilar och bussar använder 24V-batterier.
- Strömstyrka: En annan skillnad är strömstyrkan som krävs för att starta motorn. En större motor kräver mer strömstyrka för att starta, vilket innebär att en lastbil eller buss med en 24V-motor behöver mer strömstyrka än en bil med en 12V-motor.
- Storlek: Starthjälp med 24V är vanligtvis större och tyngre än starthjälp med 12V på grund av de högre kraven på strömstyrka.
- Pris: Modellerna med 24V är vanligtvis dyrare än de med 12V på grund av dess högre krav på strömstyrka och kapacitet.
6 vanliga misstag man ska undvika med starthjälp för bilen
- Kabelproblem: Ett vanligt problem med starthjälp är att kablarna inte är ordentligt anslutna till batterierna. För att undvika detta ska du dubbelkolla att kablarna är ordentligt anslutna och inte rör sig under tiden du försöker starta bilen.
- Dålig batteristatus: Om ditt batteri är i dåligt skick, kan det kräva mer än en starthjälp för att få bilen att starta. För att undvika detta bör du regelbundet kontrollera batteriets status och byta ut det om det är nödvändigt.
- Felaktig polaritet: Att koppla kablar felaktigt är ett av de vanligaste misstagen när det gäller starthjälp. Se till att du ansluter kablarna på rätt sätt för att undvika skador på bilens elektriska system.
- Död motor: Om motorn är död kan det vara ett tecken på andra problem, som t.ex. problem med tändstift eller bränsle. Försök identifiera orsaken till problemet innan du ger bilen starthjälp.
- Defekta startkablar: Om dina startkablar är defekta kan det orsaka allvarliga problem vid starthjälp. Se till att dina startkablar är i gott skick och ersätt dem om de är slitna eller skadade.
- Felaktig användning av starthjälpen: Om du inte använder din starthjälp på rätt sätt kan det orsaka allvarliga skador på bilens elektriska system. Se till att du följer instruktionerna noggrant och använder enheten på rätt sätt.
Vanliga frågor och svar
Varför behöver jag en starthjälp för bilen?
Orsaken till varför du behöver en starthjälp är för att batteriet lätt kan ladda ur över natten om du glömt lamporna på. Dessutom är det många – även jag – som råkat ut för att bilen inte startar på vintermorgonen på grund av den extrema kylan. I båda dessa fall behöver du en starthjälp för att återigen få igång bilen och ta dig till jobbet.
Vad kan hända om du kopplar kablarna fel vid starthjälp?
Att koppla startkablarna fel vid starthjälp kan orsaka allvarliga problem för både bilbatteriet och bilägaren. Om startkablarna kopplas fel kan det exempelvis leda till allvarliga skador på bilens elektroniska system och i värsta fall orsaka en explosion. Här är några av de saker som kan hända om du kopplar startkablarna fel:
- Kortslutning: Om du kopplar startkablarna fel kan det orsaka en kortslutning i bilens elektriska system. Detta kan skada bilens batteri och andra elektriska komponenter.
- Explosion: Om startkablarna kopplas fel kan det leda till en explosion i batteriet. Detta kan orsaka allvarliga skador på fordonet och kan till och med leda till personskador.
- Skador på elektriska komponenter: Felaktigt anslutna startkablar kan orsaka skador på bilens elektriska komponenter, inklusive generatorn, tändsystemet och styrenheten.
- Brandrisk: Det kan orsaka en kortslutning som kan leda till en brand. Detta är särskilt farligt om bilen är parkerad i en närhet av brandfarliga material, som t.ex. bensinstationer eller lättantändliga vätskor.
- Strömstötar: Om du kommer i kontakt med felaktigt anslutna startkablar kan det orsaka en farlig elektrisk stöt. Detta kan leda till allvarliga personskador eller till och med dödsfall.
Går det att starta ett helt urladdat batteri?
Ja det går, men förutsättningen är att du har en starthjälp vars startström är väldigt hög. Därmed måste du spendera några fler hundralappar för att säkerställa att du kan ladda upp ett tomt batteri.
Hur laddar jag två batterier samtidigt?
Det går tyvärr inte, utan då måste du ha två stycken starthjälpar. Istället rekommenderar vi att ladda ett batteri i taget.
Hur lång är livslängden på en starthjälp för bilen?
Då det skiljer sig från modell till modell är det svårt att svara på. Men varje starthjälp har ett antal laddningscykler som den kan gå igenom innan kraften försvagas markant. Vissa varianter kan du ladda den 1000 gånger, medan andra endast tål 500 laddningscykler. Sålunda ska du läsa produktbeskrivningen noga om denna faktor är viktig för dig.
Vad är en starthjälp med kompressor?
Skulle luften gå ur ett av däcken på din bil, och du inte är i närheten av en bensinstation, så är en starthjälp med kompressor räddaren i nöden. Tack vare luftkompressorn kan du alltså pumpa däcket med hjälp av kraften från starthjälpen.
För- och nackdelar med starthjälp för bilen
Fördelar
- Snabb lösning: Det är en snabb och enkel lösning för att få din bil igång om batteriet har dött.
- Ingen annan bil behövs: Med startkablar eller en starthjälp med inbyggd batteri behöver du inte en annan bil för att starta din bil.
- Bekväm och enkel att använda: Det är enkelt att använda och kan användas av de flesta bilägare, även de utan mekanisk kunskap.
- Kostnadseffektivt: Det är en betydligt billigare lösning än att byta ut ett helt batteri.
Nackdelar
- Risk för skador: Om startkablarna kopplas felaktigt eller används på fel sätt kan det som sagt orsaka allvarliga skador på bilens elektriska system.
- Begränsad effektivitet: Om batteriet är alltför uttömt kan det tyvärr krävas mer än en starthjälp för att få bilen igång.
- Kan inte fixa alla problem: Det kan bara hjälpa till att starta bilen om problemet är ett dött batteri. Om det finns andra problem som t.ex. bränsle eller tändstift, kommer det inte att hjälpa.
Användningsområden för starthjälp
En starthjälp kan användas för mängder av saker. Till exempel kan du använda den för att starta igång lastbilar eller motorcyklar. Därtill går den att använda för att pumpa däcket, men glöm inte att du behöver en kompletterande kompressor för detta. Utöver dessa exempel har vi nedan listat de mest populära sätten att använda en starthjälp till.
- Starta motorcyklar, skåpbilar, båtar, traktorer, husvagnar, lastbilar och bilar.
- Ladda mobil, hörlurar, högtalare eller GoPro
- Däckpump
- Kaffebryggare
- LED-ficklampa
- SOS-lampor för nödsituationer